Vruchtendrank volgens consumenten misleidend product

Voorkom dat negatieve associatie afstraalt op rest productlijn

4

In een pak Healthy People Blauwe bosbes en framboos zit 12 procent bosbes en 1 procent framboos. Daarom is het product na een publieksverkiezing door Foodwatch uitgeroepen tot het Gouden Windei van 2016.

Deel op social mediaShare on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Feiten

In plaats van de producten die op de verpakking worden genoemd bevat het vooral appelsap en druivensap, dat veel goedkoper is. Ook bevat het drankje meer suikers dan Cola. Van de 24.000 respondenten van voedselwaakhond Foodwatch stemde 36 procent voor Healthy People.

Beleving

Een dergelijk product geeft mensen het gevoel te worden afgescheept, misschien zelfs belazerd. Dat gevoel straalt af op alle andere producten van dit merk.

Behoeftes

Een belangrijke behoefte bij dit product is gezondheid. Daarnaast is er de behoefte aan eerlijke informatie en een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Strategie

Volgens de website van Healthy People is het merk bedoeld voor mensen met een positieve levenshouding die graag zo lang en gezond mogelijk willen genieten van het leven. Verder staat er: "We willen gewoon met de beste intenties producten maken, waar we zelf 100% achter staan. Dat stukje bewustzijn hebben we in ieder geval weer terug gevonden. Het heet Healthy People. En misschien zoek jij het ook wel."

Ook staat er dat de discussie over voedsel veel te vaak in negatieve termen gebeurt. "Waarom missen we iets als we geen vlees eten? Waarom wordt ons verteld je van eten alleen maar dik wordt? Of het is te zout, te vet, te dit, te dat…(...) je gaat je haast schuldig voelen als je aan het eten bent. Dat moest beter vonden wij. En we gingen op zoek. Naar producten die de positieve kracht van voedsel uitstralen. We hebben er ons levenswerk van gemaakt. Positieve voeding. Waar je lekker van kan genieten en nog gezond is ook."

Pluspunten

  • een fris nieuw merk
  • een reële visie op de beleving van voedsel en de discussie daarover

Minpunten

  • inconsistentie doordat de frisse uitstraling strijdig is met een samenstelling die heel anders is dan wordt beloofd
  • het gevoel te worden belazerd

Advies

Als het product niet voor een iets hogere prijs kan worden geleverd met een behoorlijk gehalte aan bosbes en framboos, neem het dan uit de handel. Dit voorkomt dat de negatieve associatie die dit product nu oproept, afstraalt op de andere producten van dit merk.

Weblinks