Stellingen

 Stellingen over het vak die ik graag met u bespreek:

Resultaat is ondenkbaar zonder te investeren in vertrouwen.

Aanspreekbaar zijn is voor een professional
veel meer bevredigend, geloofwaardig, leerzaam
en rustgevend dan de pretentie van perfectie.

Professioneel communiceren bestaat voor 80 procent uit expertise en voor 20 procent uit gezond verstand.

En met die 20 procent voorkom je minstens 80 procent van de blunders die organisaties maken bij communicatie.

Ondanks nadelen op de korte termijn heeft openheid vooral voordelen: het stimuleert de verheldering van misverstanden, loyaliteit en wederzijds vertrouwen.

Schrijfvaardigheid heeft veel minder te maken
met spelling en grammatica dan met gevoel voor
de verhouding tussen boodschap, doelgroep en onderwerp.

De grootste en zwaarste uitdaging voor bedrijfsbladen is nog steeds het vinden van een creatieve combinatie tussen behoeftes van lezers en belangen van de organisatie.

Het aangaan van dit spanningsveld, eist primair speels en gedreven observeren van wat gaande is aan beide kanten.

Bedrijfsjournalistiek is het creëren van vertrouwen
door te balanceren met belangen.

Communiceren is mensenwerk: van, voor, door, met mensen.

Informeren begint met observeren –
van feiten, belangen en informatiebehoeftes.

Schrijven kan iedereen. Net als koken, praten, typen en schoonmaken.

Als er een professionele doelstelling is (bijvoorbeeld een positief imago), dan kan het niet zonder professionele ondersteuning.

Het is nodig en reëel dat communicatiebeleid een target krijgt en volgens professionele criteria wordt uitgevoerd.

Tegelijk zit er een artistieke component in met ruimte voor beleving, schoonheid en compassie.

Het is niet erg dat deze elementen moeilijk meetbaar zijn, als ze met professionele intenties worden ingezet.

 

Doorpraten?

Geef een reactie

– voor geloofwaardig communiceren