Geschiedenis van Een bedrijfsblad maken

Geschiedenis van Een bedrijfsblad maken begint in 1999.

December 1999
De eerste outline voor het boek wordt gemaakt, waarna de uitgever het groene licht geeft

Januari 2000
De eerste werkweek. In Arnhem wordt een gebruikte laptop aangeschaft, waarna in Hall (nabij Eerbeek) de eerste teksten worden geschreven

Loop van 2000
Diverse keren schrijfreces, steeds op een locatie in de natuur. Veel ‘flow’: een enerverend gevoel schept een stevig werkritme

Jaarwisseling 2000-2001
Bijna tien dagen in Hennezel (Vogezen) in centrum Ecolonie. Het manuscript groeit met meer dan duizend woorden per dag. Daarnaast is er een visie op de kwaliteit: het moet een boek worden dat beginners snel op weg helpt en dat voor professionele bladenmakers nog steeds interessant is.

In de jaren daarna om de paar maanden schrijfreces.

Meer over de sterke kanten van het boek.

November 2003
De eerste meeleesronde. Een aantal deskundigen wordt gevraagd de tekst te beoordelen.

Februari 2004
Verwerking van de resultaten van de eerste meeleesronde. In Stayokay Dordrecht wordt de feedback van een zevental deskundigen verwerkt.

Augustus 2004
De tweede meeleesronde, met feedback van Adrie Beyen.

Oktober 2004
Overstap naar uitgeverij Coutinho.

December 2004
De derde meeleesronde, waarbij tevens de suggesties van uitgeverij Coutinho worden doorgevoerd.

Februari 2005
De laatste hand aan het manuscript. De stapel literatuur die hiervoor is doorgewerkt bedraagt, omgerekend naar A4-formaat, in totaal ongeveer een meter.

April 2005
De tekst wordt door een professionele redacteur van Coutinho bewerkt.

19 mei 2005
Het domein eenbedrijfsbladmaken.nl gaat in de lucht, ter gelegenheid van het Congres van de Bedrijfsjournalistiek in Tilburg.

Juni 2005
De eerste drukproef komt binnen en wordt voorzien van een aantal correcties.

Juli 2005
De tweede drukproef.

12 augustus 2005
Het boek komt uit, de verkoop start. Iedereen kan er vanaf nu over beschikken.

30 september 2005
De zomer is achter de rug, het vakantieseizoen is voorbij. Het is tijd voor een officiĆ«le presentatie van het boek. Onder het motto De kleine pers is volwassen geworden. Dit is een verwijzing naar de kwalificatie die door Huib Bosland, de nestor van het vak in Nederland, werd gebruikt. Inmiddels is de sector in verschillende opzichten ‘groot’ geworden.

Meer over de presentatie op 30 september 2005.

Al snel wordt het boek in gebruik genomen door studenten, professionals en hun opdrachtgevers.Najaar 2007Rob Visser broedt op iets nieuws, een website voor vragen over bedrijfsjournalistiek. Het domeini vakvragen.nl wordt geregistreerd.

29 mei 2008
Wederom een Congres van de Bedrijfsjournalistiek. Drie jaar na het domein eenbedrijfsbladmaken.nl wordt het domein vakvragen.nl gelanceerd. Vanaf nu kunnen bedrijfsjournalisten vragen stellen over hun vak.

Meer over de achtergronden van deze website.

Januari 2011
Al jarenlang is Een bedrijfsblad maken het best verkochte boek over dit onderwerp. Een bijdruk wordt door uitgeverij Coutinho uitgebracht en naar de winkels verzonden.

Meer over de doelgroep en van Een bedrijfsblad maken. En hier vindt u: meer over de sterke punten van het boek.

Ook over het boek komen op deze website vragen binnen, de antwoorden leest u hier.

het beste boek over bedrijfsjournalistiek